Bybrua i Drammen
_
dato: 2018 - 2025
status: Færdigstilt 2026
type: Bro
klient: Drammen kommune & Bane NOR
koll.: Knight Architects, Degree of Freedom, Asplan Viak , Norconsult & Light Bureau
Vever byen sammen – Bybrua i Drammen; En ikonisk silhuett, i menneskelig skala.

Den nye bybrua i Drammen er mer enn et infrastrukturprosjekt – den er et stykke byutvikling.
Vårt team ble valgt til å utvikle visjonen for Drammens nye sentrale forbindelse etter en konkurransepreget, totrinns parallellkommisjon i 2018. Dette ga SAAHA en unik posisjon som arkitekt for hele prosjektaksen, med arbeid på tvers av begge oppdragsgivere – Drammen kommune og Bane NOR – for å sikre en samlet og helhetlig arkitektonisk visjon.
Som formelt ansvarlig arkitekt hadde vi det overordnede arkitektoniske ansvaret for prosjektets utforming fra start til slutt.
Utformet som et sjenerøst offentlig rom, redefinerer brua byens forhold til elven og forvandler en enkel kryssing til et dynamisk møtested.
Den fungerer som den nye ryggmargen i Drammens historiske byakse, og knytter samfunnene på Strømsø og Bragernes sammen – slik broer på dette stedet har gjort siden 1813.

1813

1936

2025

Designets unike form er et direkte svar på stedets komplekse begrensninger.
Den stiger høyt over jernbanen før den lander lett på byplassen i Bragernes.
Denne utfordringen ble løst gjennom ett formgivende prinsipp: konseptet om en stein som spretter over vannflaten. Denne metaforen ga logikken for en rekke spenn med gradvis avtagende lengde, og skapte bruens karakteristiske skulpturelle rytme og dynamiske asymmetri.
Resultatet er en arkitektonisk visjon om letthet og bevegelse – oversatt til strukturell virkelighet gjennom et nært samarbeid mellom arkitekter og ingeniører.
Som et grep for å reparere byveven heler brua et kritisk brudd i den urbane strukturen. Den integrerer jernbanestasjonen sømløst i byens hovedbevegelsesmønster, med direkte trappeadkomst til alle plattformer. Ved å føre granittdekket fra byplassene og ut på brudekket, skapes et sammenhengende, helhetlig bygulv som forvandler hele aksen til en sammenhengende, fotgjengerorientert opplevelse.
Denne dualiteten definerer prosjektet.
På avstand fremstår brua med en ikonisk silhuett – et nytt, robust medlem av Drammens “brufamilie”.
Men opplevelsen av å være på brua er bevisst lavmælt og menneskelig: generøse fortau, integrerte sitteplasser, taktile materialer som tre og lokal granitt, og åpne rekkverk som rammer inn utsikten mot elven og byen, alt bidrar til å forankre strukturen i menneskelig skala.
Arkitekturen trer tilbake for å prioritere den menneskelige opplevelsen.
Det er et landemerke som er ikonisk i sin silhuett – men menneskelig i sin målestokk.
Den stiger høyt over jernbanen før den lander lett på byplassen i Bragernes.
Denne utfordringen ble løst gjennom ett formgivende prinsipp: konseptet om en stein som spretter over vannflaten. Denne metaforen ga logikken for en rekke spenn med gradvis avtagende lengde, og skapte bruens karakteristiske skulpturelle rytme og dynamiske asymmetri.
Resultatet er en arkitektonisk visjon om letthet og bevegelse – oversatt til strukturell virkelighet gjennom et nært samarbeid mellom arkitekter og ingeniører.
Som et grep for å reparere byveven heler brua et kritisk brudd i den urbane strukturen. Den integrerer jernbanestasjonen sømløst i byens hovedbevegelsesmønster, med direkte trappeadkomst til alle plattformer. Ved å føre granittdekket fra byplassene og ut på brudekket, skapes et sammenhengende, helhetlig bygulv som forvandler hele aksen til en sammenhengende, fotgjengerorientert opplevelse.
Denne dualiteten definerer prosjektet.
På avstand fremstår brua med en ikonisk silhuett – et nytt, robust medlem av Drammens “brufamilie”.
Men opplevelsen av å være på brua er bevisst lavmælt og menneskelig: generøse fortau, integrerte sitteplasser, taktile materialer som tre og lokal granitt, og åpne rekkverk som rammer inn utsikten mot elven og byen, alt bidrar til å forankre strukturen i menneskelig skala.
Arkitekturen trer tilbake for å prioritere den menneskelige opplevelsen.
Det er et landemerke som er ikonisk i sin silhuett – men menneskelig i sin målestokk.

Denne prestasjonen ble realisert gjennom et intenst og kreativt samarbeid.
Vi takker vår visjonære oppdragsgivere, Drammen kommune og Bane NOR, samt til våre sentrale designpartnere: Degree of Freedom, Knight Architects, Asplan Viak og Light Bureau.



